Pieci ieteikumi salavecīšiem un sniegbaltītēm, kā bērniem sagādāt drošākas un „zaļākas” Ziemassvētku dāvanas.
Ievies zeķes tradīciju!
Lielbritānijā aprēķināts, ka ik gadu ap Ziemassvētku laiku šmucspaiņos nonāk aptuveni 400 000 kilometri ietinamā papīra. Padomā vien – ar to varētu deviņas reizes aptīt apkārt zemeslodei! Tāpēc pēdējais laiks ieviest ilgtspējīgu dāvanu iesaiņošanas tradīciju – Ziemassvētku zeķi. Starp citu, zeķe savā laikā svētku programmā ienāca šādi: kādam nabadzīgam vīram bija trīs meitas, un viņš pamatīgi raizējās, kā izdot tās pie vīra. To izdzirdēja Svētais Nikolauss un nolēma palīdzēt. Pa nakti viņš klusiņām ielavījās namā, lai atstātu meitām zeltu, saberot to pie krāsns izkārtajās meitu zeķēs. Ja nepatīk zeķe, var izmantot arī cepuri, pašūtu auduma dāvanu maisiņu, dāvanu aploksni vai tāpat kā Nīderlandē – vienkārši pārsteigumu ielikt kurpēs vai zābakos.
Interesanti! Kāds ASV Jeilā veikts pētījums apgalvo, ka ietinamais papīrs vairo dāvanas saņēmēja gaidas. Ja ar to mēģināts apslēpt nejēdzīgu dāvanu, tad vilšanās, to izsaiņojot, esot daudz, daudz lielāka.
Rūpīgāk izvēlies spēļmantas!
Divi pūkaino, pīkstošo utt. dāvanu atlases parametri tiek ievēroti diezgan centīgi: bērna „Ziemassvētkos gribu” saraksts un cena (populārākās ir spēļmantas līdz 5 eiro). Taču apdomīgākai rotaļlietu atlasei neaizmirsti arī par šo:
- Cik daudz fantāzijas bērns var pielietot, ar konkrēto mantu rotaļājoties. Šaura profila spēļmanta neveicina domāšanu, bet, piemēram, konstruktors dotu vaļu mazā idejām;
- Vai ar mantu varēs darboties vairāki bērni kopā: šāda spēlēšanās, teiksim, ar leļļu māju nodrošina jautrību, radošumu un mācīšanos.
- Izturība: pamatīgs koka traktors noteikti būs vērtīgāks nekā plastikāta viendienītis.
- Materiāls. Raugi, lai manta nav no vinila (polivinilhlorīda, PVC). Šī plastmasa ir slikta kā dabai, tā bērna veselībai, tāpēc meklē norādi „nesatur PVC” un izvairies no mīkstas plastmasas izstrādājumiem.
Interesanti! Psihologi norāda – vairāk mantu nenozīmē, ka māsas un brāļi ar tām labprātāk dalīsies. Gluži pretēji – mantu kalns liek bērniem kļūt vēl egoistiskākiem.
Varbūt piedzīvojumu, nevis lietu?
Spēļmantas ir milzu bizness, kura apgrozījums jau tuvākajā laikā varētu uzpampt līdz 100 miljardiem dolāru gadā. Vienam (nē, ne izlutinātam) bērnam var būt pat 500 rotaļlietu. Ja negribi ik svētkus ar savu naudas maku stutēt šo biznesu, kārtējās lelles vietā labāk uzdāvini bērnam piedzīvojumu, piemēram, jaundzimušā pērtiķēna apraudzīšanu zoodārzā, saldu šokolādes muzeju apmeklējumu vai kopīgu atgriešanos vasarā tauriņu mājā LU botāniskajā dārzā. Galu galā bērnam var dāvāt dienu, kad mājās noteicējs ir tikai viņš un neviens cits.
Interesanti! Kaut vecāki sūdzas, ka bērniem laika neatliek, skaitļi ASV un Kanādā rāda gluži pretējo: salīdzinot ar 60.gadiem, bērni saņem par vienu stundu uzmanības vairāk. Tiesa, galvenokārt uz vecāku miega rēķina.
Laiks skaistumam bez upuriem!
Krelles un gredzeni varbūt arī ir daudzu meitenīšu sapnis, tomēr nevajadzētu aizrauties ar lētas metāla bižutērijas iegādi. Tiek lēsts, ka ap 20% no tās varētu būt kāda kaitīga viela. Šogad ES no tirdzniecības atsaukti 16 dažādi metāla vizuļi (par daudz neirotoksiskā svina, kancerogēnā kadmija vai alerģiskā niķeļa). Ja rotaslieta ir „Ziemassvētkos gribu” saraksta augšgalā, tad lētā vai pie žurnāliem bonusā piekabinātā metāla karekļa vietā labāk izvēlēties koka, stikla pērlīšu vai akmentiņu rotaslietas. Var greznumlietiņu sameistarot arī pats, piemēram, no konfektēm, pogām vai pat maizes.
Interesanti! Internetā atrodamas īpašas dzintara krellītes un graužamie riņķi bērniem. Tie ne tikai labi izskatīsies, bet arī nekaitēs bērna veselībai.
Mazāk, bet labāku kosmētiku!
„Maigs”, „saudzīgs”, „smaržīgs kā zemene” – ar tādiem saukļiem kosmētikas ražotāji kārdina kā bērnus, tā vecākus. Taču princešformas pudeļu ellīgi rozā saturā mēdz būt daudz tāda, ko tavas atvases āda nav pelnījusi. Pērkot skaistumproduktu Ziemassvētku zeķei, atceries divas lietas: bērnam kosmētiku daudz nevajag (smaržas un nagu laku nevajag nemaz); drošāk izvēlēties ekomarķēto (Ecocert, Ziemeļvalstu gulbis, BDIH u.c.). Tajā garantēti nebūs virkne nejauku vielu, piemēram, hormonu bojātāji parabēni, ādai nedraudzīgā minerāleļļa, alerģiju izraisošās sintētiskās smaržvielas.
Interesanti! Diemžēl bērnu kopšanas produktu tirgus Austrumeiropā arvien aug – to rāda tirgus izpētes kompānijas Euromonitor International dati. Vispopulārākie ir matu kopšanas līdzekļi.